Πως οι κορυφαίοι managers δημιουργούν νέες πραγματικότητες

Κάποιες δεδομένες στιγμές στην ιστορία, η εξέλιξη των γεγονότων, αλλάζει την πραγματικότητα που βιώνουμε δραστικά. Συγκεκριμένες εξελίξεις, μέσα σε μικρά ή μεγάλα χρονικά διαστήματα, επιβάλλουν στα όσα φαίνονται δεδομένα να πάρουν μια άλλη υπόσταση και να αποκτήσουν ένα διαφορετικό νόημα ή χρησιμότητα.

Όσα φαίνονται αδύνατο να διαφοροποιηθούν, αλλάζουν και γίνονται κάτι διαφορετικό. Η ιστορία ξαναγράφεται ή οι προβλέψεις για το πώς θα είναι το μέλλον αγγίζουν τα όνειρα. Η εμπειρία της πραγματικότητας, όπως την βιώνουμε σαν άνθρωποι αλλάζει.

Τις αλλαγές αυτές στην καθημερινότητά μας πολλές φορές τις δημιουργούν άνθρωποι. Άνθρωποι που οι ιδιότητές τους, τους έφεραν σε θέση να διαχειριστούν καταστάσεις και με τα ταλέντα τους ή τα χαρακτηριστικά τους, να δημιουργήσουν τέτοιες εξελίξεις, να καινοτομήσουν σε τέτοιο βαθμό που οι αλλαγές που επιφέρουν οι πράξεις τους να αλλάζουν τα πάντα, για την εταιρεία μας, για τον οργανισμό μας, για την χώρα μας για τον πλανήτη.

Στο τομέα της επιχειρηματικότητας, το παραπάνω φαινόμενο εμφανίζεται με διάφορα πρόσωπα και μορφές. Είτε έχει τη μορφή της δημιουργίας ενός νέου προϊόντος που θα αγκαλιάσουν καθολικά όλοι οι καταναλωτές σε μια ήπειρο ή στον πλανήτη, είτε την σύσταση μιας νέας υπηρεσίας που θα δημιουργήσει μια νέα αγορά, είτε την εφαρμογή μιας ιδέας που θα αλλάξει την νοοτροπία όλων των ανθρώπων που θα έρθουν σε επαφή με αυτή, σε κάθε μία από τις παραπάνω μορφές, η πραγματικότητα μας αλλάζει.
Όμως όλοι αυτοί οι άνθρωποι, που επέφεραν αυτές τις αλλαγές, ως managers με την ευρύτερη αλλά και με την στενή έννοια του όρου, έχουν κάποιες κοινές προσεγγίσεις. Λειτούργησαν με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορούμε να βρούμε κοινά χαρακτηριστικά. Αν θες λοιπόν να είσαι κάποιος που θα επιφέρει αλλαγή και θα αλλάξει πραγματικότητες πρέπει να έχεις υπόψη σου τα παρακάτω:

Να έχεις να λες ιστορίες. Αν θα χρειαστεί να πείσεις τους ανθρώπους να σε ακολουθήσουν στις αλλαγές που θες να επιφέρεις ή να καταφέρεις να ενστερνιστούν το όραμά σου, μερικές φορές χρειάζεται κάτι πιο χειροπιαστό από μια οικονομική πρόβλεψη. Δεν νοιάζονται όλοι για το business analysis που θα κάνεις και δεν μπορούν να δεθούν συναισθηματικά με γραφήματα και πλάνα. Οι ιστορίες που θα διαλέγεις να αναφέρεις θα είναι παραδείγματα του πως θα είστε μόλις καταφέρετε το στόχο σας ή μόλις επιφέρετε την αλλαγή, μέσα από το αντίστοιχο παράδειγμα των ηρώων ή δεδομένων της ιστορίας, ώστε να μπορούν όλοι να συσχετιστούν και να οραματιστούν τον εαυτό τους στην θέση τους. Να είναι παραδείγματα του ποιοι πραγματικά είστε σαν εταιρεία και του ποιος είναι ο ρόλος σας στο οικονομικό περιβάλλον που κινείστε. Του τι θέλετε να λένε για εσάς οι πελάτες σας και πως θέλετε να αλλάξουν την αγορά τα προϊόντα σας. Η Anne Mulcany αναφέρει σε μια συνέντευξή της πως, όταν ανέλαβε CEO της XEROX, έγραψε ένα άρθρο, μια ιστοριούλα. Η ιστορία αυτή έδειχνε του πως θα είναι η XEROX όταν βγει από την κρίση που αντιμετώπιζε. Η ιστορία αυτή έγινε η σημαία όλων των εργαζομένων. Η XEROX γρήγορα εμφάνισε κέρδη αλλά και αύξηση στη τιμή της μετοχής της.

Να προχωράς σε πράξεις. Είναι γνωστό το γνωμικό που λένε οι αμερικάνοι «Only action, is action.» Μόνο η πραγματική πράξη μπορεί να επιφέρει την αλλαγή και να αλλάξει τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε τα πράγματα ή βιώνουμε την πραγματικότητα. Οι ιδέες δεν βοηθάνε αν μένουν μόνο στο μυαλό ή στα χαρτιά του σημειωματάριου. Το motto του Sir Richard Branson ήταν πάντα στην Virgin το «Screw it, let’s do it».

Να προσφέρεις προκλήσεις. Ο καλύτερος τρόπος να ενεργοποιείς τους ανθρώπους. Θέσε το στόχο και το χρονικό πλαίσιο και μετά άκου τις ιδέες ή πρότεινε εσύ στους συνεργάτες σου. Ακόμα και αν κανείς δεν ξέρει πως θα το κάνει και αν θα προλάβει, οι ιδέες θα πηγαινοέρχονται. Όταν ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, Kennedy το 1961 δήλωσε πως ως το τέλος της δεκαετίας η Αμερική θα στείλει άνθρωπο στο φεγγάρι, κανείς, ούτε οι ίδιοι οι αμερικανοί επιστήμονες, δεν ήξεραν πως θα το καταφέρουν αυτό. Όμως η ΝASA αγκάλιασε το στόχο και τον πέτυχε καθώς ενεργοποιήθηκαν βάση αυτού.

Να σπας τους κανόνες. Όλοι ενεργούμε σε περιβάλλον που διέπεται από τυπικούς ή άτυπους κανόνες τους οποίους τις περισσότερες φορές, θεωρούμε δεδομένους και δεν τους αμφισβητούμε. Τι θα γινόταν όμως αν κάποιον κανόνα τον καταργούσαμε ή τον ξαναγράφαμε για να βολεύει εμάς έναντι των ανταγωνιστών μας; Ποια θα ήταν τα οφέλη αν κάποιος περιοριστικός κανόνας ίσχυε σε όλους εκτός από εμάς; Η Anita Roddick, ιδρυτής της αλυσίδας Body Shop, δρούσε σε ένα περιβάλλον που οι ανταγωνιστές της, τα φαρμακεία, προσέφεραν τα προϊόντα τους σε πολυτελή συσκευασίες. Η Roddick, έβαλε τα παρασκευάσματα σε απλά, φθηνά, πλαστικά μπουκαλάκια με λιτές ετικέτες. Η απόρριψη του να συμβιβαστεί με τον εν λόγω άτυπο κανόνα, οδήγησε τους πελάτες της στο να δίνουν σημασία στο περιεχόμενο, το οποίο είναι και αυτό που μετράει ενώ παράλληλα επωφελούνταν από χαμηλότερες τιμές λόγω χαμηλότερου κόστους συσκευασίας.

Να απλοποιείς αντί να περιπλέκεις. Αν θες να προσφέρεις παραπάνω αξία στην υπηρεσία σου ή το προϊόν σου τότε μπορείς να το απλοποιήσεις τόσο ώστε η απλότητά του να το κάνει εξαιρετικά χρήσιμο αν όχι εξαιρετικά απαραίτητο. Ο ιδρυτής της Ryanair, μελετώντας τις διαδικασίες των πτήσεων, αποφάσισε να αλλάξει τα πάντα που έδιναν παραπάνω κόστος αλλά όχι ουσία, αφαιρώντας έτσι δωρεάν αναψυκτικά και snacks, δεσμευμένες θέσεις, ενδιάμεσους που έπαιρναν προμήθεια, εκτύπωση εισιτηρίων και προσωπικό υποστήριξης. Με αυτό τον τρόπο, ακόμα και στην Ελλάδα εσχάτως, σου δίνει μια θέση σε αεροπλάνο για να πας από Αθήνα στην Θεσσαλονίκη με 20ευρώ, όταν μέχρι πριν κάποιους μήνες ήθελες τριψήφια ποσά.

Να δημιουργείς συσχετίσεις, όσο περίεργες και αν είναι. Οι άνθρωποι που καινοτόμησαν σε βαθμό που άλλαξαν την πραγματικότητά μας, έκαναν απίστευτες συνδέσεις στο μυαλό τους, όχι μόνο ανάμεσα σε προϊόντα και υπηρεσίες αλλά ανάμεσα σε διαφορετικές μεταξύ τους αγορές, που το μέσο μυαλό δεν μπορεί να τις κάνει, δημιουργώντας έτσι μια νέα συνδυαστική ή εντελώς καινοτόμα υπηρεσία ή ακόμα καλύτερα μια νέα αγορά. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα του Richard Branson που σαν όμιλος Virgin Group, έχει εταιρείες, πάνω από 200 τον αριθμό σε διαφορετικές αγορές μεταξύ τους. Το μόνο κοινό που έχει η Virgin Atlantic Airways (αεροπορική εταιρεία) με την Virgin Brides (εταιρεία νυφικών και ειδών γάμου) ήταν οι φοβερές συσχετίσεις που έκανε στον εγκέφαλό του ο Sir Richard Branson και η επιθετικότητα της προσέγγισης που έχει ο όμιλος Virgin για την καινοτομία.

Να εκτιμάς ότι έχουν να σου δώσουν οι υφιστάμενοί σου. Δεν χρειάζεται να είναι όλες οι ιδέες δικές σου. Και δεν είσαι ειδικός για όλα. Οι συνεργάτες σου ενδεχομένως να είναι πιο καταρτισμένοι σε κάποια ζητήματα που αφορούν το που θες να φτάσετε. Οι άνθρωποι που εντυπωσιακά άλλαξαν τα πράγματα στην πραγματικότητά μας, είχαν πάντα επιτελείο από ανθρώπους που οι ιδέες τους βοήθαγαν ή συμπλήρωναν. Ο ίδιος ο Richard Branson, είχε θεσπίσει άτυπο κανόνα πως όποιος νομίζει πως έχει μια καλή ιδέα, όποια στάθμη και να έχει στον όμιλο να του την μεταφέρει απευθείας. Έτσι και έγινε στην περίπτωση της Virgin Brides που προαναφέραμε, όπου ο Branson εκτίμησε την ιδέα μιας αεροσυνοδού της δικιάς του πάλι Virgin Atlantic. Ίδρυσε την εταιρεία και όρισε την αεροσυνοδό γενικό διευθυντή της.

Να επαινείς αυτούς που έχουν όντως αλλάξει τα πράγματα. Αν οι συνεργάτες σου θέλεις να έχουν την κουλτούρα της αλλαγής και της περιπέτειας τότε μόνο όταν επαινείς τους ανθρώπους που το έχουν πράξει θα τους έχουν ως παράδειγμα. Ο Steve Jobs όταν θέλησε να αλλάξει την κακή πορεία της Apple και να την οδηγήσει στο να γίνει μια πρωτοπόρα εταιρεία που επιφέρει αλλαγές στις αγορές και στην καθημερινότητά μας τότε δημιούργησε έναν διαφημιστικό έπαινο προς τους πρωτοπόρους. Την καμπάνια του think different. Εδώ ο Jobs εξηγεί γιατί:

O Jobs, ίσως είναι και το καλύτερο παράδειγμα manager που άλλαζε πραγματικότητες, γνωστός και για το Reality Distortion Field, το ταλέντο του δηλαδή να επηρεάζει τους γύρω του και την πραγματικότητά τους, είχε πει: «Μόλις καταλάβεις πως όλα αυτά τα υπέροχα πράγματα που απολαμβάνεις γύρω σου, τα έχουν φτιάξει άνθρωποι σαν και σένα, τότε πραγματικά αλλάζουν όλα

Πηγή: EPIXEIRO.GR