Δική σου επιχείρηση; Μάθημα πρώτο: ετοιμάσου να πονέσεις.

524599_3459673818010_1755286411_n

Από τον Φώτη Γροντά, συνιδρυτή της DEEPMIND, Marketing & International Commercial Law Business Consultant

 

Λοιπόν, έχετε την ιδέα, την απόφαση, το Business Plan, τους συνεργάτες, το κεφάλαιο, το marketing plan, όλα έτοιμα.

Ακόμη και σε αυτήν την ιδανική κατάσταση, τα δύο πρώτα χρόνια της διαδρομής θα είναι από δύσκολα ως εφιαλτικά:

Σχεδόν τίποτα δεν θα πάει σύμφωνα με τα αρχικά χρονοδιαγράμματα, ενώ η σωρεία απρόβλεπτων καταστάσεων που θα προκύψουν ( πολλές από αυτές τις καταστάσεις δεν είναι δυνατόν να προβλεφθούν) μπορούν να εξατμίσουν τις ψυχικές σας αντοχές και το αρχικό budget.

H ανταπόκριση των πελατών που προσβλέπατε δεν ήταν καθόλου η αναμενόμενη, ενώ υποσχέσεις συνεργασίας (ακόμη και έγγραφες) δεν θα υλοποιηθούν, στην καλύτερη περίπτωση όχι στον χρόνο που είχαν ρυθμιστεί.

Η γραφειοκρατεία, τα τρέχοντα έξοδα και οι φορολογικές-ασφαλιστικές εισφορές αποτελούν μόνιμη αγχόνη που αιωρείται εμπρός ακριβώς από το οπτικό σας πεδίο μέρα-νύχτα:

.

Καλωσήλθατε στον κόσμο των επιχειρήσεων

.

Έχετε ήδη αφιερώσει άπειρες ανθρωποώρες, εβδομάδες ή και μήνες δουλειάς και βρίσκεστε ξαφνικά να κρέμονται όλα από μια κλωστή,  με όλα σχεδόν τα σχέδιά σας να έχουν ανατραπεί και το μέλλον αβέβαιο, το άγχος να σας καταπλακώνει, η αγωνία της πιθανής αποτυχίας να καταλαμβάνει σταδιακά όλη σας την σκέψη.

.

Συγχαρητήρια! 

Eχετε κάνει ήδη το πρώτο βήμα, αυτό που πολλοί (οι περισσότεροι) μπορεί να ονειρεύονταν μια ζωή και δεν το τόλμησαν ποτέ: να ξεκινήσουν μια δική τους επιχείρηση.

.


Σε αυτό το σημείο οφείλουμε να σας ενημερώσουμε πως το 50% των εταιρειών στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ήτοι και στις πιο ανεπτυγμένες οικονομικά χώρες της Βόρειας Ευρώπης) δεν επιβιώνουν μέχρι το έκτο έτος λειτουργίας τους. Οι μισές δηλαδή εταιρείες που δημιουργούνται στην Ευρώπη (και προ κρίσης) κλείνουν μέχρι το πέμπτο έτος.

Επίσης να σας ενημερώσουμε για την διεθνή επιχειρηματική στατιστική: κάποιος αποτυγχάνει τρεις φορές για να πετύχει μια.


.

Τώρα λοιπόν που όλα μοιάζουν αβέβαια, τώρα που όλα τα ψυχικά (και οικονομικά) αποθέματα μοιάζουν να έχουν εξαντληθεί, τώρα ακριβώς είναι η στιγμή κατά την οποία θα πρέπει να εκλύσετε διπλάσια, τριπλάσια, δεκαπλάσια δύναμη και αντοχή, διαρκώς, μεθοδικά, καθημερινά, ώστε να ανταπεξέλθετε μια πρός μια σε όλες τις προκλήσεις, καθημερινές και μεσο-μακροπρόθεσμες.

Και θα πρέπει να το κάνετε αυτό με την υψηλότερη ψυχραιμία, ευελιξία και στυλ που είχατε ποτέ.

Δύσκολο; Η στάση σας σε αυτήν ακριβώς την περίσταση θα καθορίσει το αν μπορείτε να έχετε την δική σας επιχείρηση ή όχι. 

.

Όπου χρειαστεί αναθεωρείστε χωρίς κανέναν δισταγμό

.

Επανεξετάστε νηφάλια από την αρχή τα πάντα: ένα-ένα όλα τα επίπεδα λειτουργίας και οργάνωσης της επιχείρησής σας, τους συνεργάτες σας, εσωτερικούς η εξωτερικούς. Συμβουλευτείτε πάντοτε πάνω από έναν ειδικό, ώστε να γνωρίζετε με βεβαιότητα τις απαραίτητες διορθώσεις. Ζητήστε από όλους όσους γνωρίζετε την πιο σκληρή κριτική που θα μπορούσαν να σας κάνουν για αγαθά που προσφέρει η επιχείρησή σας.

Δεν χρειάζεται βέβαια να κάνετε ότι σας πουν, καθώς όσους κατοίκους έχει ο πλανήτης, τόσες απόψεις υπάρχουν! Σίγουρα όμως θα αντλήσετε ένα πολύ χρήσιμο feed back, ώστε να προβείτε στις απαραίτητες διορθώσεις.

Μην κοιτάτε ποτέ τον ανταγωνισμό

Εκτός και εάν έχετε ανακαλύψει εκ νέου την πυρίτιδα, σίγουρα υπήρχαν επιχειρήσεις που πριν από εσάς παρείχαν ίδια ή παρόμοια αγαθά. Το ζητούμενό σας δεν μπορεί να είναι το να παρασιτήσετε διεκδικώντας  ένα κομμάτι από την ίδια πίτα αλλά να κάνετε τα πράγματα αλλιώς, πιο εξελιγμένα, πιο διαφορετικά, πιο προηγμένα και ελκυστικά. Έτσι, δεν θα σας ενδιαφέρει πια η υπάρχουσα πίτα, αλλά αυτή που έχετε σεις δημιουργήσει.

Και τέλος, σταματήστε να πιστεύετε σε μύθους

Δεν υπάρχει γρήγορη επιτυχία, γρήγορο χρήμα. Όλοι αυτοί που ενδεχομένως θαυμάζετε, ο Steve Jobs, o Mark Zuckerberg και τόσοι πολλοί άλλοι, ξόδεψαν άπειρες ώρες και μέρες και μήνες και χρόνια. Ξενύχτησαν από αγωνία πολλές, πολλές νύχτες-μη σταματώντας στιγμή να πιστεύουν και να προσπαθούν χωρίς κανέναν ενδοιασμό, καμία αμφιβολία.

Σε μια γνωστή περίπτωση, στα πρώιμα ακόμη χρόνια της Apple, ο Jobs είχε συγκεντρώσει μια ομάδα με την οποία επί εβδομάδες άνοιγαν διαφορετικές συσκευασίες των ίδιων προϊόντων Apple, για να καταλήξουν στο ποια αποδίδει την πιο μαγική αίσθηση στον καταναλωτή την στιγμή που ανοίγει το καινούργιο του απόκτημα. Aυτή είναι η κλίμακα της προσπάθειας που απαιτείται. 

Η αλήθεια είναι πως ο μοναδικός δρόμος προς την επιτυχία είναι στρωμένος με εμπόδια, με το μεγαλύτερο αυτών πάντοτε τον ίδιο μας τον εαυτό, το κατά πόσο είμαστε διατεθειμένοι να τον ξεπεράσουμε, όχι απλώς να μπορούμε να αρθούμε κάθε φορά στο ύψος των περιστάσεων, αλλά να μπορούμε κάθε φορά, να αρθούμε μαζί με τις περιστάσεις.